Skip to main content

Noortekonkurss “Keelelahing”

Paljude noorte jaoks seostub eesti keele kui teise keele õppimine endiselt grammatikareeglite ja harjutusvihikutega. See võib tunduda kuiv ja kauge, eriti kui keeleõpe ei haaku noorte igapäevaeluga ega paku avastamisrõõmu. Samal ajal otsivad keelespetsialistid värskeid ideid ja tahavad noori õppimise planeerimisse rohkem kaasata – nii õppijate kui tulevaste tegijatena.

Selleks, et noored saaksid keeleõppesse mänguliselt panustada, kutsume kõiki 8.–12. klassi õpilasi osalema noortekonkursil Keelelahing – nüüd on sinu võimalus mõelda välja ja luua ise uus keeleõppemäng! Selleks võib olla lauamäng, äpp või mõni täiesti uudne lahendus. Mängu eesmärk on lihtne: muuta keele õppimine mängulisemaks.

Mis on mängus?

Saad luua keeleõppemängu, mis aitab keelt õppida põneval ja praktilisel viisil – olgu see lauamäng, kaardimäng, äpp, veebimäng või midagi muud uudset. Mäng võib toetada ükskõik millise võõrkeele õppimist (inglise, saksa, soome või muu keele), kuid konkursi eriline fookus on eesti keele kui teise keele õppimisel. Oodatud on ideed, mis muudavad keele õppimise kaasahaaravaks, tähenduslikuks ja noortepäraseks.

Konkursile saab töid esitada üksi või kuni 5-liikmelise meeskonnana. Soovitame kaasata ka juhendaja (õpetaja, huvijuhi või mõne muu tugiisiku), kes aitab ideed arendada ja teekonda paremini läbi mõelda.

  1. Esita ideekavand hiljemalt 31. oktoobriks 2025. Kirjelda, kellele on mäng mõeldud, milline on selle eesmärk ja kuidas seda kasutatakse.
  2. Osale inspiratsioonipäeval (6. novembril 2025) – töötubades saad uusi teadmisi mängudisainist ja keeletehnoloogiast ning sellest, kuidas jõuda mõttest prototüübini.
  3. Arenda oma ideest prototüüp (oktoober 2025 – märts 2026) koos juhendaja või õpetajaga.
  4. Kui prototüüp on valmis, saada sellest tutvustav videoklipp ja kirjeldus žüriile (2. märtsiks 2026). Žürii valib välja 5 finalisti.
  5. Esitle oma mängu messil (26. märts 2026) – messile on oodatud kõik konkursil osalejad oma mängu tutvustama. Finalistide seast valitakse messil välja võidutöö. Parimad tööd saavad tunnustatud ja avaldatud!

Kuidas osaleda?

Osalemiseks tuleb esitada ideekavand hiljemalt 31. oktoobriks 2025. See on sinu mängu esmane visioon – see ei pea olema valmis lahendus, aga oluline on mõte, kellele ja milleks see mäng on loodud.

Ideekavandis kirjelda:

  • mis on mängu idee;
  • kes on selle sihtrühm;
  • millist eesmärki mäng täidab;
  • kuidas mängu kasutatakse (nt iseseisvalt, keeletunnis, huviringis).

Kavandeid ootame veebivormi kaudu. Registreerinud meeskondadele (kes on ideekavandi esitanud) pakume võimalust osaleda novembris toimuval inspiratsioonipäeval, kus toimuvad praktilised töötoad ning saab tuge nii mängudisaini kui ka keeletehnoloogia poolelt. Konkursile registreerinud meeskonnad saavad kasutada ka mentori tuge prototüübi arendamisel.

Esita ideekavand

NB! Konkursile võib lõpptöö esitada ka ilma eelneva registreerumiseta – see tähendab, et kui sul tuleb alles hiljem hea idee, saad ikkagi konkursil osaleda. Samas on varakult alustamine hea viis, et jõuaksid oma mängu põhjalikult läbi mõelda ja seda ka testida.

Miks tasub osaleda?

  • Parimatele töödele on ette nähtud auhinnad ning võimalus oma mäng trükkida või digitaalselt avaldada.
  • Võimalus siduda konkursitöö uurimistöö, loovtöö, projekti või õpilasfirmaga.
  • Saad arendada oma loovust, disainimõtlemist, koostööoskusi ja keelehuvi – just neid tulevikuoskusi, mida täna väga vajatakse.

Nõuded keelemängule

Selleks, et su mäng oleks konkursil edukas ja keeleõppes ka päriselt kasutatav, ootame ideid, mis vastavad järgmistele põhimõtetele.

Eesmärgipärasus

Mäng peab toetama keele õppimist – see võib olla sõnavara laiendamine, lausete moodustamine, häälduse harjutamine, õigekirja või muul moel keeleoskuse arendamine. Oluline on, et mängus oleks keeleline sisu ja see aitaks õppijal keelt paremini mõista või kasutada.

Loovus ja kaasahaaravus

Mäng on põnev, eakohane ja eristub millegi poolest teistest. See võib olla naljakas, visuaalselt äge, ootamatu ülesehitusega või lihtsalt selline, mida noored ise tahaksid mitu korda mängida. Hinnatakse mängu originaalset ideed ja seda, kui hästi see suudab õppija tähelepanu hoida.

Formaat

Mäng võib olla füüsiline või digitaalne – näiteks lauamäng, kaardimäng, mobiilirakendus, veebimäng või midagi, mille sa ise välja mõtled. Vorm ei ole piirang – tähtis on, et see sobiks noortele ja toetaks keeleõpet.

Praktilisus

Mäng peaks olema lihtsasti kasutatav keeleõppes – nii õpetaja juhendamisel (nt koolitunnis või huviringis) kui ka iseseisvaks harjutamiseks. Mõtle, kas sinu mäng oleks õpetajale abiks? Kas keeleõppija saaks seda mängida ka omaette?

Prototüübi kvaliteet

Konkursi lõpus ootame toimivat ja testitud mängu prototüüpi – see tähendab, et ideest on saanud päris mäng, mida saab reaalselt katsetada. Hinnatakse, kui hästi mäng töötab, kui selged on juhised ja kas mängija saab aru, mida ja kuidas tegema peab. Samuti on oluline, et mäng oleks enne esitlemist vähemalt mõnes grupis testitud ja selle põhjal vajadusel täiendatud.

Tööde esitamine

Konkursitöö tuleb esitada hiljemalt 2. märtsiks 2026 aadressile keelelahing@eki.ee (failid või link pilvekeskkonda).

Konkursitööna tuleb esitada:

  • lühike mängu tutvustav video (2-5 minutit), mis näitab, kuidas mäng toimib;
  • kirjalik kirjeldus (kuni 2 lk), kus selgitatakse mängu ideed, sihtrühma, valmimise tööprotsessi, mängu eesmärki ja kasutusvõimalusi;
  • kontaktandmed:
    • osaleja(te) nimi ja sünniaeg
    • kool ja klass
    • kontakttelefon ja e-post
    • mängu nimi
    • juhendaja anded (kui on)

Esitatud lõputööde seast valib žürii välja 5 finalisti, kelle tööd pääsevad edasi konkursi lõppvooru.

26. märtsil 2026 toimub mängude mess, kus kõik osalejad saavad oma prototüüpe tutvustada, proovimängude kaudu tagasisidet koguda ning näha, mida põnevat on teised loonud. Messil selguvad ka konkursi võitjad.

Konkursitöö originaali tuleb säilitada vähemalt 1. juulini 2026.

Tutvu täpsemalt konkursi tingimuste ja korraga


Kontakt:

Kadri Ratas
turunduse projektijuht
kadri.ratas@eki.ee
5347 7248

Kas leidsid, et sisu on kasulik?

Jah
Ei
Sinu tagasiside on meieni jõudnud. Aitäh!