Metoodika, didaktika, sh LAK-õppe teemalised arendustegevused

Koolitused
Pakume metoodika-, didaktika-, sh LAK-õppe koolitusi haridustöötajatele, kes soovivad toetada erineva emakeelega laste ja noorte eesti keele omandamist ning rakendada lõimitud aine- ja keeleõpet teadlikumalt.
- Sihtgrupp: üldhariduskooli aine-, sh keeleõpetajad.
- Maht: 33 ak/tundi
- Tulemus: lõimitud aine- ja keeleõppe põhimõtete tutvustamine üldhariduskooli keele- ja aineõpetajatele.
- Aeg ja koht:
- Tallinnas I moodul 24.-25.04.2025; II moodul 22.-23.05.2025 (grupp on täis)
- Tallinnas I moodul 26.-27.08.2025; II moodul 18.-19.09.2025 (registreerimine avatud)
- Tartus I moodul 01.-02.10.2025; II moodul 29.-30.10.2025 (registreerimine avatud)
- Tallinnas I moodul 08.-09.10.2025; II moodul 05.-06.11.2025 (registreerimine avatud)
- Tallinnas I moodul 21.-22.10.2025; II moodul 19.-20.11.2025 (registreerimine avatud)
- Tallinnas I moodul 23.-24.10.2025; II moodul 26.-27.11.2025 (registreerimine avatud)
- Sihtgrupp: üldhariduskooli klassiõpetajad
- Maht: 33 ak/tundi
- Tulemus: lõimitud aine- ja keeleõppe põhimõtete tutvustamine klassiõpetajatele
- Aeg ja koht:
- Tallinnas I moodul 21.-22.08.2025; II moodul 18.-19.09.2025 (registreerimine avatud)
- Tallinnas I moodul 02.-03.10.2025; II moodul 06.-07.11.2025 (registreerimine avatud)
- Tallinnas I moodul 16.-17.10.2025; II moodul 13.-14.11.2025 (registreerimine avatud)
- Tartus I moodul 30.-31.10.2025; II moodul 27.-28.11.2025 (registreerimine avatud)
- Sihtgrupp: lasteaiaõpetajad
- Maht: 33 ak/tundi
- Tulemus: lõimitud aine- ja keeleõppe põhimõtete tutvustamine lasteaiaõpetajatele. Fookuses on, kuidas LAK-õppe rakendamine toetab õppe- ja kasvatustegevusi igapäevaselt.
- Aeg ja koht:
- Tallinnas I moodul 26.-27.03.2025; II moodul 21.-22.04.2025 (grupp on täis)
- Tallinnas I moodul 15.-16.04.2025; II moodul 08.-09.05.2025 (grupp on täis)
- Tallinnas I moodul 18.-19.08.2025; II moodul 23.-24.09.2025 (registreerimine avatud)
- Tartus I moodul 16.-17.09.2025; II moodul 15.-16.10.2025 (registreerimine avatud)
- Tallinnas I moodul 09.-10.10.2025; II moodul 11.-12.11.2025 (registreerimine avatud)
- Tallinnas I moodul 04.-05.11.2025; II moodul 02.-03.12.2025 (registreerimine avatud)
- Sihtgrupp: kutseharidusasutuste haridustöötajad
- Maht: 33 ak/tundi
- Tulemus: lõimitud aine- ja keeleõppe põhimõtete tutvustamine kutseharidusasutuses töötavatele õpetajatele
- Aeg ja koht:
- Tallinnas I moodul 21.-22.08.2025; II moodul 24.-25.09.2025 (registreerimine avatud)
- Tallinnas I moodul 09.-10.09.2025; II moodul 07.-08.10.2025 (registreerimine avatud)
- Tallinnas I moodul 14.-15.10.2025; II moodul 12.-13.11.2025 (registreerimine avatud)
- Tallinnas I moodul 23.-24.10.2025; II moodul 18.-19.11.2025 (registreerimine avatud)
- Sihtgrupp: KOVi ja riigi poolt hallatavate huviharidusasutuste ja/või noortekeskuste õpetajad, noorsootöötajad
- Maht: 33 ak/tundi
- Tulemus: lõimitud aine- ja keeleõppe (LAK-õppe) põhimõtted huvikooliõpetajale ja noorsootöötajale
- Aeg ja koht:
- Tallinnas I moodul 19.-20.03.2025; II moodul 24.-25.04.2025 (registreerimine lõppenud)
- Tallinnas I moodul 16.-17.09.2025; II moodul 09.-10.10.2025 (registreerimine avatud)
- Tallinnas I moodul 04.-05.11.2025; II moodul 27.-28.11.2025 (registreerimine avatud)
- Sihtgrupp: 4. klassi matemaatika- ja klassiõpetajad varasematest vene õppekeelega ja kakskeelsetest koolidest (sh keelekümbluse koolidest)
- Maht: 36 akadeemilist tundi
- Aeg ja koht:
- I moodul 14.-15.02.2025, Rakveres
- II moodul 21.-22.03.2025, Tallinnas
- III moodul 25.-26.04.2025, Rakveres
- Tulemus: osalejad oskavad kavandada ja läbi viia LAK-metoodikal põhinevat tundi, luua kvaliteetseid täiendavaid tunnimaterjale (sh töölehti), mis põhinevad 4. klassi eestikeelsetel aineõpikutel ja toetavad õpilaste sõnavara ning ainealaste teadmiste arengut.
- Sihtgrupp: II või III kooliastme klassijuhataja Tallinna või Harjumaa koolist
- Maht: 18 akadeemilist tundi
- Aeg:
- 1. grupp 28.03.2025 ja 25.04.2025
- 2. grupp 17.04.2025 ja 9.05.2025
- 3. grupp 21.08.2025 ja 22.10.2025 (registreerimine avatud)
- 4. grupp 28.08.2025 ja 23.10.2025 (registreerimine avatud)
- Koht: Tallinn
- Lühikirjeldus: seminari eesmärgiks on anda klassijuhatajatele praktilisi tööriistu õpilaste üldpädevuste arendamiseks ja keeleoskuse toetamiseks läbi mitteformaalse õppe klassijuhatajatunnis.
Konverentsid, seminarid
Korraldame inspireerivaid konverentse, seminare, suve- ja sügiskooli formaadis arenduspäevi, kus arutleme keeleõppe aktuaalsete teemade üle ning jagame häid kogemusi erinevatest haridusasutustest.
Sihtrühm: lasteaiaõpetajad
Aeg: 5.-6. juuni 2025
Koht: Lammasmäe Puhkekeskus
Eesmärk: keskendume praktiliste teadmiste ja inspiratsiooni kogumisele, et üheskoos tugevdada eestikeelse õppe kvaliteeti meie lasteaedades.
Info ja registreerimineSihtrühm: nii formaal- kui ka mitteformaalse hariduse õpetajad, kes toetavad muu kodukeelega lapsi eestikeelses õppes koolis või näiteks muuseumi haridusprogrammides.
Aeg: 12.-13. august 2025,
Koht: Nelijärve
Eesmärk: toetada üleminekukoole ja õpetajaid, tutvustada mitteformaalharidusega (muuseumid) koostöö võimalusi, arendada koostöövõrgustikke.
Korraldaja EKTKÕL
Sihtrühm: üleminekuklasside õpetajad
Aeg: 25.-26. september 2025
Koht: Lammasmäe Puhkekeskus
Eesmärk: sügiskoolis uurime, kuidas õpetaja saab ise hoida motivatsiooni, leida tuge ja inspiratsiooni, et toetada eesti keelest erineva emakeelega õpilasi üleminekuklassides. Ootame osalema õpetajaid, kes soovivad ühiselt kasvada, jagada kogemusi ja ammutada jõudu kolleegidelt üle Eesti.
Sihtgrupp: haridustöötajad
Aeg: 20.-21. november 2025
Koht: Tallinn
Eesmärk: konverents „Iga õpetaja kui ületuleku insener“, mis toob kokku haridustöötajad üle Eesti, et arutada eestikeelsele õppele ülemineku kogemusi ja võimalusi. Inspireerivate ettekannete ja arutelude kaudu otsime vastuseid, mida on senistest praktikatest õppida ja kuidas üleminekut teadlikult ning toetavalt kujundada.
Arenguprogrammid
Pakume haridustöötajatele põhjalikke arenguprogramme, et toetada professionaalset arengut keeleõppes ja mitmekultuurilise õpikeskkonna kujundamisel.
Aeg:
- I moodul 15.-16.05.2025
- II moodul 5.-6.06.2025
- III moodul 27.-28.08.2025
- IV moodul 18. -19.09.2025
- V moodul 23.-24.10.2025
Koht: Tartu
Koolitajad: Ellen Aunin ja Tatjana Kodas
Arenguprogrammi eesmärk: toetada haridustöötajate professionaalset arengut eestikeelsele õppele ülemineku kontekstis ja tõsta õpetajate kultuuridevahelist pädevust, valmisolekut töötada mitmekeelses ja -kultuurilises klassis ning toetada muukeelsete laste eesti keele oskuse
Vaata lisaksSihtgrupp: üldhariduse aineõpetajad ja kutsekeskhariduse üldainete õpetajad (olenemata õppeasutuse õppekeelest), kellel on eesti keelest erineva emakeelega õpilasi.
Aeg: I moodul toimub 14.-15. augustil. Programm kestab kuni jaanuarini 2026.
Õppetöö toimub üldjuhul kord kuus kahepäevaste moodulitena.
Koht: Tallinn
Arenguprogrammi juhtivkoolitaja on Anu Parts.
Arenguprogrammi eesmärk on toetada haridustöötajate professionaalset arengut eestikeelsele õppele ülemineku kontekstis ja levitada keeleteadlikku õpetamist kui tänapäevase ühiskonna vajadust ning suunata haridustöötajaid teadvustama oma rolli keelelise erivajadusega laste eestikeelse ainealase keele- ja kirjaoskuse arendamisel.
Arenguprogrammi tulemusel suurenevad sihtgrupi teadmised ja oskused keeleteadlikkust ja õppija keeleoskust arendava aineõppe rakendamise võimalustest.
Koolituse läbinud aineõpetaja:
- teab ja rakendab süsteemselt keeleteadliku aineõppe põhimõtteid;
- teab teise keele omandamise etappe;
- oskab diferentseerida ülesandeid ning prognoosida õpitoe vajalikkust;
- oskab kohandada õppevara Euroopa keeleõppe raamdokumendi Sõsarväljaande alusel;
- kasutab õppevara raskusastme hindamiseks tehisintellekti ja sõnaveebi;
- märkab sisend-väljund keeletoe vajadust;
- teadvustab, et õppija keeleõppe toetamine sõltub õpetaja valikutest ja tegevusest, st iga õpetaja on keeleõpetaja;
- kujundab õppe ainetundides viisil, mis toetub suhtluspõhise keeleõppe põhimõtetele;
- oskab sõnastada õpieesmärke ja -väljundeid positiivses keeles;
- rakendab õppetekstidega töötamisel õpistrateegiaid ja nende otsest juhendamist;
- märkab õppijate keelelis-kultuurilisi erinevusi;
- teab ja kasutab õppeks tehnoloogilisi keskkondi, nt tehisintellektipõhist tekstiloomet ja kõnesünteesi ning -tuvastust;
- reflekteerib oma tööd õpetajana nii iseseisvalt kui ka grupis: areneb õpetaja oskus mõtestada oma tegevusviise ning kujuneb harjumus oma tööd reflekteerida mitmekesiste, kaasaegsete ja tõenduspõhiste meetodite rakendamise kaudu.
Sihtgrupp: alushariduse õpetajajad
Aeg: I moodul toimub 9.-10. septembril. Programm kestab kuni jaanuarini 2026.
Õppetöö toimub üldjuhul kord kuus kahepäevaste moodulitena.
Koht: Narva
Arenguprogrammi juhtivkoolitaja on Kerstin Kööp.
Arenguprogrammi eesmärk on:
- toetada alushariduse õpetajate professionaalsust ja kutsealaseid kompetentse eestikeelsele õppele ülemineku kontekstis;
- toetada õpetajate valmisolekut töötada mitmekeelses ja -kultuurilises õpikeskkonnas, rakendades keeleteadlikku ja kultuuritundlikku pedagoogikat;
- suurendada õpetajate valmisolekut toetada eesti keelest erineva emakeelega laste eesti keele oskuse arengut mitmekesiste, kaasaegsete ja tõenduspõhiste meetodite rakendamise kaudu.
Arenguprogrammi läbinu:
- oskab planeerida, läbi viia ja analüüsida lasteaia õppe- ja kasvatustegevust mitmekeelsete lastega rühmas koostöös rühma personaliga;
- oskab kujundada lapse keelelist arengut toetavat õpi- ja kasvukeskkonda;
- oskab rakendada lapse arengut toetavaid keeleõppe metoodikaid ja vahendeid (sh digitehnoloogilisi õppevahendeid) eesti keele kui teise keele õpetamisel;
- oskab töötada mitmekeelses ja -kultuurilises õpikeskkonnas, rakendab õppe- ja kasvatustegevustes keeleteadlikku ja kultuuritundlikku pedagoogikat koostöös pedagoogide ja tugipersonaliga.
Sihtgrupp: I kooliastme (klassi)õpetajad
Aeg: I moodul toimub 23.-24. septembril. Programm kestab kuni mai 2026
Õppetöö toimub üle kuu üks kord kuus kahepäevaste moodulitena.
Koht: Tallinn
Arenguprogrammi juhtivkoolitaja on Kristiina Bernhardt.
Arenguprogrammi eesmärk on toetada klassiõpetajate professionaalset arengut eestikeelsele õppele ülemineku kontekstis, et klassiõpetajad oskaksid mitmekeelses õpikeskkonnas keeleõppijate profiile märgata, nende vajadusi hinnata, sellele vastavalt kaasaegset ja tõenduspõhist õpetamismetoodikat valida ning seda rakendada, et eesti keelest erineva koduse keelega lapsed omandaksid eesti keele I kooliastme lõpuks vähemalt A2 tasemel.
Arenguprogrammi läbinu:
- teab, kuidas areneb lapse keeleoskus, tunneb tänapäevaseid mitmekeelsuse käsitusi;
- valib keelelisest situatsioonist ja aineõpetuse eesmärkidest lähtuvalt sobivaid keeleõppemeetodeid ja võtteid, toetavat õppevara;
- seab lähemaid ja kaugemaid (keele)õppe-eesmärke;
- tunneb lõimitud aine- ja keeleõppe põhimõtteid ja rakendab neid ainetundides;
- märkab erivajadusega last ja toetab teda aine- ja keeleõppes;
- diferentseerib ja individualiseerib keeleõppetegevust, kohandab eri tasemega õppijaile õppematerjale ja katsetab õppematerjalide loomist, annab tagasisidet ja hindab keele osaoskusi motiveerivalt;
- analüüsib enda ja kolleegide tööd, kasutatud meetodeid ja keeleõppetegevusi.
Sihtgrupp: alushariduse õpetajajad
Aeg: I moodul toimub 17.-18. septembril. Programm kestab kuni jaanuarini 2026.
Õppetöö toimub üldjuhul kord kuus kahepäevaste moodulitena.
Koht: Tallinn
Arenguprogrammi juhtivkoolitaja on Evelyn Neudorf.
Arenguprogrammi eesmärk on:
- toetada alushariduse õpetajate professionaalset arengut eestikeelsele õppele ülemineku kontekstis ja tõsta õpetajate kultuuridevahelise hariduse pädevust;
- toetada valmisolekut töötada mitmekeelses ja -kultuurilises õpikeskkonnas ning toetada eesti keelest erineva emakeelega laste eesti keele oskuse arengut ja kultuuritundlikku lähenemist mitmekesiste, kaasaegsete ja tõenduspõhiste meetodite rakendamise kaudu.
Arenguprogrammi läbinu:
- oskab kavandada, läbi viia ja analüüsida lasteaia õppe- ja kasvatustegevust mitmekeelsete lastega rühmas koostöös rühma personaliga;
- oskab kujundada lapse keelelist arengut toetavat õpi- ja kasvukeskkonda;
- oskab kasutada lapse arengut toetavaid keeleõppe metoodikaid ja vahendeid (sh digitehnoloogilisi õppevahendeid) eesti keele kui teise keele õpetamisel;
- teab ning tunneb õpetajate kultuuridevahelise pädevuse mudelit ja on tutvunud parimate praktikatega eestikeelsele haridusele üleminekul;
- omab teadmisi mitmekultuurilisusest, väärtustab kultuurilist mitmekesisust ja õpetamist kultuuriliselt mitmekesises rühmas;
- mõistab mitmekeelsuse olemust ja selle mõju lapse arengule.
Sihtgrupp: alushariduse õpetajajad
Aeg: I moodul toimub 9.-10. septembril. Programm kestab kuni jaanuarini 2026.
Õppetöö toimub üldjuhul kord kuus kahepäevaste moodulitena.
Koht: Tallinn
Arenguprogrammi juhtivkoolitaja on Kaire Kollom.
Arenguprogrammi eesmärk on toetada koolieelsetes lasteasutustes õppe- ja kasvatustööga seotud meeskondi eestikeelsele õppele ülemineku kontekstis tõstes nende teadmisi ja oskusi meeskonnatöö ja koostöö põhimõtetest ja meetoditest ning õpikeskkonna kujundamisest ja keeleõppest.
Arenguprogrammi läbinu:
- Oskab analüüsida oma organisatsioonis meeskonnatööd ja toetustegevusi eestikeelsele õppele ülemineku kontekstis ning analüüsist lähtuvalt kavandada vajalikke tegevusi;
- oskab kavandada, läbi viia ja analüüsida ning toetada kolleege lasteaia õppe- ja kasvatustegevuses eesti keele kui teise keele õpetamisel;
- oskab kujundada lapse ja õpetaja keelelist arengut toetavat õpi- ja kasvukeskkonda oma organisatsioonis ning nõustada erinevaid meetodeid kasutades oma kolleege eesti keele õpet toetava õpikeskkonna loomisel;
- oskab analüüsida ja kavandada lapse arengut toetavaid keeleõppe metoodikaid ja vahendeid (sh digitehnoloogilisi õppevahendeid) eesti keele kui teise keele õpetamisel.